onsdag 29 april 2015

Att operera bort en visdomstand

För några veckor sedan var jag till tandläkaren här i Norge, mest på grund av att de hade nåt erbjudande så det var ganska billigt. Det visade sig att min ena visdomstand måste opereras bort. Fick information om att den ligger lite illa placerad så det finns en risk att min nerv skadas, men att jag skulle få tid till deras mest erfarne tandläkare.

Great news alltså. Har ju gått och angstat sedan dess. Igår var det dags för operation. Mådde illa, så nervös var jag. Men det var ju onödigt för operationen gick jättebra och tandläkaren var suverän! Supernöjd.

Men.
Smärtan efter att bedövningen släppte, omg. Kastade in värkmedicin direkt bedövningen släppte. Käkade lite yoghurt och drack massa vatten. Blödde en god del från såret. Och hade så himla ont. Försökte distrahera mig med att prata med folk på skype och såg 2 filmer. Till sist grät jag för att jag hade så ont. Detta trots 4 stycken Burana 600 mg och 1 g Panadol liksom. Och då har jag inte speciellt låg smärttröskel från förr.

Sov gott inatt, men vaknade 06:30, hade jävligt ont och det smakade bara blod i munnen. Steg upp, tog medicin och ringde och sjukskrev mig. Jag har så svullen kind och den börjar få ett vackert blåmärke. Ser ut som en hamster. Och kan bara gapa så jag just och just får in en tesked i munnen. Att borsta tänderna är hemskt, för det första eftersom det är svårt att gapa, och för det andra är jag livrädd att borsta i såret i misstag. Så helt rent får man det inte, men har fått Corsodyl från tandläkaren att skölja munnen med. Det svider i såret men får hoppas det har bra effekt.

All in all, det här är inte speciellt kul, och faktiskt tror jag det är en av de värsta sakerna jag har upplevt, iaf när det kommer till smärta. Ska bege mig in i filmernas värld, ligga på soffan och knarka värktabletter idag. Så hoppas vi på en bättring snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar