onsdag 24 december 2014

God jul!

Jag har precis slängt mig i soffan efter en dusch. Har jobbat ikväll. Vi hade verkligen en mysig julafton på jobbet, och nu har jag ätit norsk julmat. Ribbe, medisterkaker, pölse, rödkål, potatis och sås. SÅ GOTT. Så hade vi nån ingefärsöl (läsk) som verkligen var supergod. Riskrem, tårta och kaffe och choklad har vi också fått helt tillräckligt av. Mysigt helt enkelt.

Många patienter som fick vara hos sina familjer i julen och det tycker jag är fint, att folk har möjlighet att ta hem sina äldre över julen. Det hoppas jag själv att jag har möjlighet till när det blir aktuellt. Men varje jul saknar jag verkligen min farmor, tänker alltid på henne då det nalkas jul, eftersom hon gick bort före jul för några år sedan. Glömmer aldrig den julaftonen då man satt och storbölade till härlig är jorden i julkyrkan.

I år är det andra julen jag firar ensam, eller inte ensam men jag har inte varit med familjen på 2 år på julen pga jobb. Tänker alltid att det ska gå bra att jobba på jul. Men visst känns det lite trist och ensamt och jag ångrar mig alltid. Det går fint att jobba, men skulle ju hemskt gärna vilja ha en del av julen hemma med dem jag tycker om. Inte så himla kul att sitta ensam i lägenheten. Men allt har sin tid.

I samband med att jag själv jobbar på julen och speciellt nu då jag är ensam i ett annat land tänker jag mycket på folk som firar jul ensamma, varje år. Fy tusan vad det gör ont att tänka på! Julen är tid för glädje och samvaro, men samtidigt är det många som har det dystert på julafton.

Menmen. Dagar som dessa är jag stolt över mitt yrke, vetskapen om att jag gör en viktig sak när andra julmyser gör mig ändå ganska nöjd. Ska fortsätta med mitt Breaking Bad maraton här på soffan nu innan jag kryper i säng. Blir tidig väckning och jobb imorgon.

God jul från Trondheim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar