måndag 14 april 2014

Dagens händelser

Vaknade med värk i benet efter 2 dagars vila. Ringde min hälsostation för att få en läkartid, men sådana fanns ej, och tydligen var min åkomma inte värd en akuttid. Fick rådet att åka till huvudhälsostationen eller ringa imorgon. Hade inte lust med varken eller.

Bokade istället en tid till Terveystalo där det fanns många tider till samma dag. Efter att ha lunchat med en vän traskade jag iväg med mitt värkande ben. Diagnosen fick jag direkt då läkaren klämde på mina ben och det gjorde jäkligt ont.

- Du har ju penikkatauti!

Som jag själv misstänkt alltså.  Fick utskrivet lite medicin, sjukledighet, röntgenremiss för att utesluta stressfraktur och 6 veckors löpvila. Enda träningen jag får syssla med nu 6 veckor framåt är simning och vattenlöpning, för att sedan cykla och crosstraina, sedan promenera och om det går bra kan jag börja springa igen, försiktigt.

- Du springer nog inget halvmarathon i maj.

Fick också ett intyg till HCR om att jag är akuutin sairastumisen vuoksi kyvytön harrastamaan juoksua seuraavan  vk:n ajan. Dock har jag inte betalt för att annullera loppet, så jag får nog bara se pengarna gå upp i rök.
Suck alltså.

Dagens positiva var ändå hur professionellt det är inom privatvården, där snackar vi duktiga och motiverade läkare som faktiskt bryr sig och vill hjälpa!

6 veckor, kanske jag kan börja cykla andra juni då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar