lördag 29 mars 2014

Nu har man förklaringen till det onda benet

Min maratonbuddy ringde idag och undrade om jag skulle med och prova ut löpskor då de hade en Asics representant på plats idag. Självklart!
Först fick man gå några varv för att han skulle kolla hur man går, sedan fick man knäböja, stå på ett ben och knäböja med ett ben i taget.

Första frågan jag fick:
- Har du något problem med ditt högra ben?
- Ja det har gjort ont i en vecka nu.
- Det syns när du går för du vispar med högra foten.

Efter en stunds diskussion fick jag bestyrkt det jag misstänkt: det beror på mina nya New Balance. Dessutom fick jag rekommenderat en Asicsmodell; neutral, lätt löpsko är det som gäller.
- Jasså, jag har alltid trott att jag ska ha pronationsstöd.
- Nejnej...

Heh.
Fick även råd att tänka på att inte låta foten sjunka inåt, träna mera knäböj (vanliga och ett ben i taget) samt marklyft för att få ett bättre löpsteg. Och att endast promenera i mina nya skor, eftersom de inte är bra för mig då de har ordentligt pronationsstöd.

När jag tänker tillbaka så är det egentligen ganska självklart. När jag skulle köpa ett av mina första löpskor rekommenderades jag pronationsstöd. Köpte då ett par Asics GT 1000 med lätt till medelstor pronation som jag blev rekommenderad. Hade grym värk i knäna efter löpning med dessa skor.
Adizero tempo 6, som är min absoluta favorit, har ett lätt pronationsstöd vad jag har förstått. När jag har sprungit i dessa har jag aldrig haft ont.
Och nuvarande New Balance 1260v3 har ju ganska grymma pronationsstöd. Och jag har jäkligt ont.

Summa summarum, synd att man inte kollade upp saken innan man köpte nya skor. Nu ska jag iaf börja med att fortsätta med mina Adizero, och fundera på om jag borde köpa nya skor. Igen.


OM det blir ett nytt köp lutar det mot dessa skor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar